
Després de treballar una mica la perspectiva humanista de la psicologia i en relació amb el vídeo que vam veure a la segona part de la classe d'ahir, m'agradaria parlar una mica de la psicoteràpia de Rogers i de la seva relació amb el món educatiu.
- El client mateix ha de decidir d'una manera conscient i racional el que està bé i el que ha de fer al respecte.
- El psicoterapeuta és com un confident o conseller que escolta i aconsella en un pla d'igualtat.
Carl Rogers també va adaptar la seva teoria a l'àmbit escolar: la no-directivitat. Partia de la hipòtesi de que qualsevol persona, per arribar madurar i ser responsable (a més de desenvolupar-se individualment amb posterioritat), necessita tres aspectes:
- La bondat innnata.
- El potencial natural per a l'aprenentatge (amb el que defensava la no-directivitat).
- L'ajuda a partir de la relació mestre/a - alumne/es.
Aquesta relació mestre-alumne de la que parlo, i tal i com hem vist al documental "Pensant en els altres", es caracteritza per:
- La seva autenticitat, per així transmetre confiança a l'alumne/a.
- La seva acceptació, de manera que l'alumne es senti comprés dins del grup.
- La seva significativitat, aspecte que aconsegueix a través de l'empatia.
Per altra banda, Carl Rogers veia els mestres i els professors com a "facilitadors" de l'aprenentatge. Una de les funcions que havia d'adoptar qualsevol docent és la d'organitzar i posar a disposició de l'alumnat diferents recursos per tal d'arribar a aprendre per ells mateixos.
Finalment, i tenint en compte el que hem visionat al documental, vull fer referència a algunes implicacions de la seva teoria. Crec que podem parlar de:
- Una major obertura a l'experiència: actitud oberta als canvis i a l'adaptació.
- Una tendència a viure existencialment: remarca que s'ha de viure el present, tot i que s'ha de tenir en compte el passat per a poder avançar i mirar cap al futur.
- Una llibertat "d'experiència": som lliures i alhora responsables.
- La creativitat que sorgeix a partir del viure la llibertat i la responsabilitat.
Una recomanació bibliogràfica, Andrea. Es tracta de "Libertad y creatividad en la educación" de Rogers i publicada per Paidós.
ResponderEliminarUna meravella i una revolució a la vegada.